FOTOĞRAF AKIMLARI – RESİMSİ FOTOĞAF 1 – TARİHÇE

PICTORIALISM / PICTORIALIZM / RESİMSİ FOTOĞRAF

PICTORIAL YADA RESİMSİ FOTOĞRAFDA YAKLAŞIM

Vedat Konyali - Sutluceye Bakis - Cyanotype Baski
Vedat Konyali – Sutluceye Bakis – Cyanotype Baski

________________________________________________________________________________________

  • Resimsi fotoğrafda, resimde olduğu gibi kişisel artistik anlatımın ortaya çıkarılması amaçlanır.
  • Resimsi görüntüde, estetik içerikten; renk ve çizgilerin uyumu ve resmi oluşturan öğelerin dengesi, gerçeklerden daha önemlidir.
  • Resimsi fotoğrafçılar fotoğrafın bir sanat biçimi olarak kabullenilmesini ve güzel sanatların bir gerçeği haline getirilmesini amaçladılar.

Resimsi fotoğrafın tarihçesinden başlayarak incelememize devam edelim:

 TARİHÇE

Henry Peach Robinson
Henry Peach Robinson
  • En belirgin Pictorial Fotoğraf hareketi temelde İngiltere kaynaklıdır.
  • Daha sonra Amerikan fotoğrafı üzerinde önemli etkisi olduğu görülür.
  • 1860-1910 İngiltere’de PH Emerson ve HP Robinson, ve Avrupadaki diğer sanatçılar arasında fotoğrafta resimselciliğin yükseldiği dönemdir.
  • Fotoğrafda Resimselcilik 1885’de kuru-plaka (wet plate) sürecinin yaygınlaşması ile 1880’de moda halinde başlayan bir harekettir.
  • Pictorial fotoğraf Amerika’da Afred Stieglitz öncülüğündeki Amerikan Photo Secession fotoğraf topluluğu ile 20. yüzyılın başında zirveye ulaştı.
  • Modernizmin (*) hızla yayılması ile 1914’den sonra hızla düşüşe girdi.
  • Modern hareket, Paul Strand ve Edward Weston gibi fotoğrafçıların çalışmaları ile fotoğrafın resimsel yaklaşımın ötesine geçmesine öncülük etti.
  • Resimsi fotoğraf etkisini 1950’lere kadar sürdürdü.
  • Ikinci canlanışını 1970’lerde geri kazanmaya başladı.

(*) Modernizm sanat, mimarlık, müzik, edebiyat ve diğer sanat uygulamalarında bir dizi yenilikçi kültürel hareketleri tanımlar.

LINKED RING BROTHERHOOD

Alfred Stieglitz
Alfred Stieglitz
  • Ingiliz The Photographic Society of Great Britain’in 1891’deki yıllık sergisinde Amerikan pictorialistlerinin fotoğrafları sergiden çıkarıldı.
  • Gerek ingiliz ve gerekse Amerikalı bazı üyeler bu son gelişmelerden sonra topluluktan ayrıldılar.
  • Ayrılanlar Mayıs 1892’de İngiltere ‘de Henry Peach Robinson öncülüğünde The Linked Ring Brotherhood topluluğu kuruldu.
  • Topluluk 1893’ten 1909’a kadar yıllık çağrılı fotoğraf sergileri düzenledi ve 1910’da dağıldı.
  • Bu grubun dikkate değer fotoğrafçıları: Frank Sutchliffe, Frederick Evans, Paul Martin ve Alfred Stieglitz’dir.

________________________________________________________________________________________

 PHOTO SECESSION

  • Amerika ’da ise 1902’de Alfred Stieglitz öncülüğünde ile Photo-Secession kuruldu.
  • Photo Secessionistler New York’ta 291 adını verdikleri kendi salonlarında sergiler düzenlediler (1903-1917) ve yayın organında (Camerawork Dergisi:1905-1917, 3 ayda bir) çalışmalarını yayınladılar.
  • Bu grubun dikkate değer fotoğrafçıları: Edward Steichen, Clarence Hudson White, Gertrude Kasebier ve Alvin Langdon Coburn’dur.

________________________________________________________________________________________

 CAMERAWORK DERGİSİ

Camerawork Dergisi Kapagi
Camerawork Dergisi Kapagi
  • Pictorializm’in gelişmesindeki en önemli yayınlardan birisi Alfred Stieglitz’in 1903-1917 yılları arasında “Camera Work” dergisidir.
  • Derginin her sayısında Fotogravür, Halftone ve Colotype olmak üzere 12 farklı tabakanın reprodüksiyonlarını içermekteydi.
  • Dergide çalışmaları ile yer alan fotoğrafçılar fotoğrafı sanat olarak devam ettiren “photo-secession” üyeleriydi.
  • Linked Ring gibi topluluklar the Photo-Club of Paris, the Trifolium of Austria, ve Almanya ve Italya’da da oluştu.
  • Pictorialism, naturalizm ve empresyonizm gibi çeşitli kavram ve disiplinleri içeren kapsamlı bir akım olarak fotoğraf sanatındaki yerini sağlamlaştırdı.
 
   ________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
f/64 GRUBUve DOĞRUDAN FOTOĞRAF
Ansel Adams
Ansel Adams
  • Daha sonra Imogen Cunningham, Ansel Adams ve Edward Weston liderliğinde bir grup Amerikan fotoğrafçısı pictorializmi tamamıyla terkedip,
  • manipüle edilmemiş,
  • doğrudan fotoğrafı

benimseyerek Group f/64 kurmak için bir araya geldi (1932).

______________________________________________________________________________________

Gelecek yazımızda Resimsi Fotoğrafda Kullanılan Teknikleri ve Farklı Yaklaşımları ele alacağız.

Vedat KONYALI

Yorumlar kapatıldı.

%d blogcu bunu beğendi: