FOTOĞRAF AKIMLARI – RESİMSİ FOTOĞAF 2 – TEKNİK

PICTORIALISM / PICTORIALIZM / RESİMSİ FOTOĞRAF

KULLANILAN TEKNİKLER

  • Fotoğraf başlangıçta Yüksek Sanat Dönemi’nden başlayarak resmin etkisi altındaydı.
  • Fotoğrafın doğuşu e gelişme yıllarındaki resime karşı bu etkilenme ve o zamanın (19. yüzyıl)teknik imkanlarına (kimyasal süreçler) bağlı olarak, fotoğraf sanatçıları gerek teknik özellikler ve gerekse konu seçimleri incelendiğinde resimsi etkiye sahip görüntüler ürettiler.
  • Bu teknikleri geliştirenlerin önemli bir kısmı sırlarını kendilerine sakladılar, günümüzde bu tekniklere ilişkin süreç ve formüller patent kuruluşları ve aile arşivlerindeki notlardan fotoğraf dünyasına geri kazandırılmaktadır.
  • Resimsi Fotoğrafda, sanat fotoğrafı için resmin ve zamanı eskitmenin taklit edilmesi gereklidir.
  • Estetik etki için renge müdahale edilir ve bazı ayrıntılar (detaylar) ortadan kaldırılabilir.
  • Resimsi etki yaratmak için kullanılan yöntemler arasında:
  • soft netleme,
  • özel filtreler ve lens kaplama,
  • karanlıkoda manipülasyonları, ve
  • kişisel sanatsal anlatımı ortaya çıkarmaya yönelik gum-bikromat, karbon, fotogravür, platin, çoklu baskı,  karışık baskı tekniği gibi ilginç baskı süreçleri (*) kullanılır (dı).
  • Kullanılan bu teknik ve yöntemler resimsi sonuçlar üzerinde etki ve kontrolü artırdı.

Soft Netleme / Soft Focus Lens:

  • İlk başlarda lens üretim teknolojisinin gelişmemiş olması soft görüntüler elde edilmesine neden oluyordu.
  • Üreticiler objektiflerin Çözünürlüğünü artırıp, baskı tekniklerini geliştirirken, Resimselciler bu gelişmelerin tam tersini yapmaya çalışıyorlardı.
  • Resimsi çalışmalarda kullanılmak üzere soft objektiflerde kullanılabilecek jelatin tabanlı filmler keşfedildi.
  • Softluk elde etmek için, Pinhole Cameralarda kullanıldı.
  • Günümüzde özellikle çocuk ve düğün fotoğraflarının çekimlerinde soft lensler kullanılmakta veya fotoğraf işleme yazılımlarında istenen softluk etkisi verilmektedir.

_____________________________________________________________________________

İğne Deliği / Pinhole Kamera

İğne deliği kameralarda diyafram açıklığı görevi gören ön deliğin kenarlarının pürüzsüz olmaması ile soft / diffüze görüntüye neden olur.

 

Anastasia Medvedeva Igne Deligi Cekim

 

 

 

_____________________________________________________________________________

 Monokrom Baskı Teknikleri:

  • Monokrom baskı tekniklerinin çoğu, kullanıcı tarafından ihtiyaçtan keşfedildi.
  • Herkes sırlarını kendine sakladığı yöntemler geliştirdi.
  • Naturalist fotoğrafçılar, gum-bikromat ve bromlu yağ, Platinotype ve karbon baskı yöntemlerini daha fazla müdahale edilebilir yöntemler oldukları için daha fazla kullanıldılar.

Platin Baskı:

  • Naturalist yaklaşımı benimseyen pictorialistler ve negatiflerine asla rötuş yapmayanlar bile “platinotype” yöntemini kullandılar (1883).
  • Kağıdın üzerinde jelatin tabaka yoktu ve platin tuzlarıyla ışığa duyarlılaştırılıyordu.
  • P.H.Emerson ve Fredrick Evans gibi pictorialistler platin kağıdı, çalışmalarının vazgeçilmez bir parçası olarak görüyorlardı.
  • Rusya’nIn1916’da bolsevik ihtilali ile platin üretimi durdurmasini takiben birçok pictorialist fotoğrafçılığı bırakmıştır.Jens Knigge - Platin Baski

    Robert Barnes

    Robert Barnes

 

Jens Knigge

Jens Knigge

 

 

 

_____________________________________________________________________________

Karbon Baskı:

  • Karbon baskının kullanıldığı tarihler 1866 yıllarına rastlar.
  • Karbon tabaka, potasyum  bikromat eriyiği sürülerek ışığa duyarlı hale getiriliyor ve sonra negatiften kontak baskı yapılıyordu.Andrew Glower
    SS King
    SS King

    S S King - Karbon Baski

    S S King

_____________________________________________________________________________

Gum Bikromat:

  • Gum bikromat baskı yaparken resim kağıdına, zamk ve suluboya karışımı fırça ile sürülür ve potasyum bikromat eklenir.
  • Kuruduğunda negatiften kontak baskı yapılır.
  • Robert Demachy Fred Holland Day ve J.Dudley Johnston gibi ustalar (gum-platinium) kendi yöntemlerini geliştirip ilk gum-platin baskıyı gerçekleştirdiler.Keith Gerling - Gum BaskiKeith Gerling - Gum Baski

    Adrian Elwell Gum Cyanotype Karisik Teknik

    Adrian Elwell Gum Cyanotype Karisik Teknik

 _____________________________________________________________________________

Bromoil:

  • 1904’te uygulanmaya başlayan yağlı işlemlere müdahale etmek mümkündü.
  • Kağıt, istenen dokuyla kaplanıp, potasyum bikromatla duyarlı hale getirildikten sonra negatiften kontak baskı yapılıyordu.
  • Pozlanmamış (sertleşmemiş) alanlar yıkandığı zaman, su çektiği için kısa uçlu bir fırçayla uygulanan pigment boya veya litograf mürekkebi, su çekmiş yerler tarafından kabul edilmiyor sadece sert jelatin tarafından emiliyordu.
    Gene Laughter

    Gene Laughter

    Gene Laughter

    Gene LaughterGene Laughter

_____________________________________________________________________________

Foto Gravür:

  • 1895’de keşfedilen bu yöntem diğer müdahaleci işlemlere hiç benzemeyen bir şekilde, asitle yakılmış bakır plakalardan mekanik yolla yapılan baskı şeklidir.
  • Bu baskı yöntemi ile çok zengin siyah-gri  tonlara sahip bir baskı elde edilir.
  • Bugün çok az fotoğrafçı tarafından kullanılmaktadır.

_____________________________________________________________________________

Otokrom (Autochrome):

  • Pictorialist akımın son yıllarında, Lumiere’in otokrom levhaları ilk defa ticari olarak üretildi (1907).
  • Göz, konudaki renkleri ve karanlık bölgeleri algılamak için değişik noktalardan aldığı uyarıları birleştirir.
  • Bu prensip Pointilist ressamlar tarafından da kullanıldı.
  • Stiegletz, Steichen, Coburn, otokrom  yöntemini manzara ve portre çekimlerinde kullandılar.
  • Son yıllarda Lartigue de bunu denemiştir.
Edward Steichen 1904

Edward Steichen 1904

_____________________________________________________________________________

Van Dyke Tekniği – Tonlanmış Baskı Örnekleri:

Van Dyke Tonlanmamis

Van Dyke Tonlanmamis

Van Dyke Altin Tonlama

Van Dyke Altin Tonlama

Van Dyke Selenyum Tonlama

Van Dyke Selenyum Tonlama

 _____________________________________________________________________________

Alternatif Baskılar için Ekipman ve Malzemeler (Demir Bazlı Süreçler İçin):

  • Seramik Kaplı Asetat,
  • Kontakt Negatifi
  • Kimyalar
  • Ultra Viole Pozlama Ünitesi
  • Kontak Şasisi
  • Kimyanın sürüleceği Yüzey (Pamuk Tabanlı, asit ve tebeşir içermeyen kağıt, alüminyum levha vb)
  • Fırça veya Cam Boudan Kimyayı Yüzeye Sürme Çubuğu
  • Beher
  • Labaratuvar Eldiveni
  • Ölçülü Plastik Pipetler
  • Havlu Kağıt

_____________________________________________________________________________

Genel Olarak Baskı Süreci Adımları:

  1. Kimyayı Hazırla (Solüsyon)
  2. Kağıdı Solüsyonla Kapla ve Kurut
  3. Kontak Negatifi Üret
  4. Kağıt ve Negatifi örtüştürerek UV Işık altında Pozla
  5. Baskıyı banyo içinde geliştir
  6. Baskıyı fixle ve kurutmaya as
  7. Dayanıklılığını artırmak için tonlama banyosundan geçir.

_____________________________________________________________________________

Gelecek yazımızda Resimsi Fotoğrafda şekillenen alt eğilimleri inceleyeceğiz.

Vedat KONYALI

Yorumlar kapatıldı.

%d blogcu bunu beğendi: