FOTOĞRAF AKIMLARI – SÜRREALİZM – 2 FOTOĞRAFA ETKİSİ

Etkiler:

  • Dadaist ve konstrüktivist ressamlar için kanvas bez üzerine kağıt kırpıklarından yapılan kolajlarla, fotoğraf parçalarından yapılan kolajlar  arasında büyük benzerlik vardır.
  • Raoul Hausmann, George Groz, Hannah Höch ve John Heartfield beraberce fotomontaj yoluyla çeşitli görüntüler ürettiler.
  • Hausmann ve Höch, harf ve fotoğraf parçalarından ürettikleri kolajlarda grotesk (*)  biçimler ortaya çıkardılar.
  • Heartfield de birçok Berlin’li Dadaist gibi politik düşüncelerden etkilenmiştir. Nazi karşıtı propaganda için, fotoğraf ve gazeteleri keserek yaptığı montajlarla posterler ve illüstrasyonlar elde etti.
  • Laszlo-Moholy-Nagy Jealousy 1927

    Laszlo-Moholy-Nagy Jealousy 1927

    Max Ernst

    Max Ernst

    Laszlo Moholy-Nagy ve Paul Citroen de görüntü tekrarından yararlanarak yarı-soyut fotoğraflar yaptılar. Gerçeklik ile hayal bakış açılarını çok dikkatli bir biçimde kullanıp, birbiriyle uyumsuz konuları bilinçli bir biçimde birleştirdiler.

  • Max Ernst’in fotomontajları oldukça dışavurumcu, sürrelizm sayılabilecek türden görüntülerdi.
  • Sürrealizm, 1924’de yayınlanan sürrealist manifesto’da moral ve estetik düşüncelerden uzak, nedenlerin denenmesinden bağımsız olarak düşünceyi ifade eden yeni bir akım olarak tanımlandı.
  • Bu çerçevede, Sürrealizm, bir “pencere” işlevi gören resim kavramına dönüştü. Bu dönüşüm neticesinde, düşünce boyutunda içsel bir dünyaya açılınmıştı.
  • Üstü örtülü anlamları olan bu yeni (sürrealist) görüntülerde, Kübizm ve Dadaizm’den daha popüler hale gelen Sürrealist akımın daha fazla serbestlik tanımasının da etkisi vardı.
  • Ernst Haas ve Man Ray gibi birçok sanatçı Dadaizm’den Sürrelalizm’e geçiş yaptılar.
  • Magritte gibi diğer sanatçılar ise, Kübizm’in yapısal özellikleri ile birlikte tasarımdaki kontrastlığın sağladığı serbestlikten etkilendiler.

  • Bazı sürrealist ressamlar fotoğrafik bir stille çalıştılar. Önden gelen sürrealistlerden Dali, 1929’dan sonra ayrıntıyı bir fotoğraf doğruluğunda resmettiği hayal ürünü resimler yaptı ve bunlara “elişi renkli fotoğraf” adını vererek, bu metotla hallüsinasyon, düşünce ve fantaziyi fotoğrafa taşıdı.
Salvador Dali
  • Magritte’in resimleri ise, daha az keskin, daha az tiyatral ve gerçek hayatta olabilecek olaylara daha uzaktır.
  • Kimi zaman alışılmadık olayların çekiciliğine kapılıp umulmadık araştırmalara atılan ressam ve fotoğrafçı Man Ray, 1920’lerin sonunda Paris’te geçerli olan sürrealist akımdan etkilenmiştir. Fotoğraflarında çift pozlamalar, bazen solarize edilmiş bir biçimde ölü doğa düzenlemeleri görürüz.

Fotoğraf ve Sürrealizm:

  • Mantık analizleri ve hesaplamalarına dayanmayan, aksine hayal kurmaya giden yolları engelleyen güçlerin nedenini görmeye çalıştılar.
  • Man Ray Observatory TimeBilinçaltındaki yaratıcı güçler ve hayallerin bölgesini, sarhoşluğun ortaya çıkardığı pisişik durumlar, değişim, cinsel coşku, ve delilik… vs yolu ile harekete geçirme çabaları içindeydiler.
  • Bu yollarla elde edilen görüntüler pisişik yoğunluk anlarının yakalanma düzeyleri kısıtlanmamış ve kışkırtıcı biçimlerindeki sunum başarılarına göre takdir edildiler.
  • Bilinçaltında yer alan sürrealist görüntüler, hayallere ve fantazilere dayanır. Bu ifadelendirme biçimi fotoğrafı en uygun medya haline getirir. Ayrıntıyı kaydedebilme yeteneği ile sağlanan inandırıcılık ile doğruluk izlenimi yaratılıp, fanteziler gerçekmiş gibi algılanır / algılatılır. Gerçek ve fantaziyi birleştiren bu yolla oluşturulan kusursuz gerçeklik ortamı içinde yayılmış bir biçimde sürrealist nesneler bulunur.

(*) Grotesk: konusu , Eskiçağ Roma yapılarında bulunan kaba, garip, gülünç figürlerden oluşmuş süsleme biçimi. Kaba gülünçlüklerden, tuhaf ve olmayacak şakalardan yararlanan, karşıt görüntüleri, bağdaşmaz durumları …

_______________________________________________________

Yazan: Vedat Konyalı

Bu konuda daha önce yayınlanmış yazılar:

FOTOĞRAF AKIMLARI – SÜRREALİZM – 1

Yorum yapın / Your Comments

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: