FOTOĞRAF AKIMLARI – SÜRREALİZM – 1

SÜRREALİZM veya GERÇEKÜSTÜCÜLÜK

Surrealism

Bu yazımdan itibaren Sürrealist yada dilimzdeki karşılığı ile Gerçeküstü fotoğraf yaklaşımı üzerinde paylaşımlarda bulunacağım. Sürrealist fotoğrafa giriş yapmadan önce sürrealizm hakkında genel bir düşünce altyapısı oluşturmak adına yaklaşımın tarihi gelişimine birlikte göz bakalım:

  • Gerçeküstüscülük 1910 ların sonunda ’20 lerin başında edebiyat alanında bir akım olarak doğdu.
  • Otomatik yazma veya otomatizm yolu ile bilinçaltının kontrol edilmemiş hayal gücünün bir ifade biçimi olarak görülüp önerildi.
  • Dadaist şair André Breton ‘un (1896–1966) Sürrealist Maniefstosunu 1924 ‘te Pariste basımı ile Resmi olarak duyurulmuş oldu.
  • Eğitimili bir pisikiyatrist olan Breton, Fransız şairler Louis Aragon (1897–1982), Paul Éluard (1895–1952), ve Philippe Soupault (1897–1990), Sigmund Freud un (1856–1939) rüya görme ile ilgili çalışmaları ve psikolojik teorilerinden, ve Karl Max ın (1818–1883) politik düşüncelerinden etkilendiler.

Sürrealist şairler  fazlaca çalışma gerektiren resim, heykel ve çizimin engellenmemiş ifadeyi yeterince yansıtayacağı düşüncesiyle görsel alandaki sanatçılarla pek etkileşim içinde olmadılar.

Bununla birlikte Andre Breton ve takipçileri tamamı ile görsel sanatları gözardı da etmediler. Giorgio de Chirico (1888–1978), Pablo Picasso (1881–1973), Francis Picabia (1879–1953), ve Marchel Duchamp  (1887–1968) çalışmalarında analitik (çözümleyici), kışkırtıcı ve erotik konuları işleyiş biçimleri ile kabul gördüler.

Sürrealist tekniklerle ve tasfirlerle çalışan ilk görsel sanatçılar arasında Alman Max Ernst (1891–1976), Fransız André Masson (1896–1987), İspanyol Joan Miró (1893–1983), ve Amerikan Man Ray (1890–1976 aynı zamanda fotoğraflada uğraşmaktaydı) sayılabilir.

Andre Masson, Stüdyoda Temel Tablo, 1922

Andre Masson, Stüdyoda Temel Tablo, 1922

Breton, Masson ‘un çizimlerini kendi şiirindeki otomatizme benzer görür.

Salvador Dali, Accommodations of Desire, 1929

Salvador Dali, Accommodations of Desire, 1929

Dali, 1929 da yaptığıThe Accommodations of Desire tablosunda, cinsel isteğin yoğunluğunu anlatmak isterken karıncalar gibi Freudian sembollere başvurmuştur.

Organize Sürrealist hareket Breton, Dalí, Ernst, Masson, ve diğerlerinin II. Dünya savaşında Avrupadan Amerika ya gidişleri ile çözüldü.

Surrealism’in sürprizle dolu tasfirleri, koyu sembolizmi, rafine edilmiş resim teknikleri ve düzeni küçümseme eğilimi Joseph Cornell (1903–1972) ve Arshile Gorky (1904–1948) gibi sonraki cenerasyon sanatçılarını etkilemiştir.

Özellikle Arshile Gorky nin çalışmaları Sürrealizm ve daha sonra gelişecek olan Soyut Anlatım (Abstract Expressionizm) arasında bir süreklilik sağlamıştır.

___________________________________________________________

Yazan: Vedat Konyalı

Comments
One Response to “FOTOĞRAF AKIMLARI – SÜRREALİZM – 1”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Fotoğrafta Sürrealizm Akımı Share this:TwitterFacebookLike this:BeğenBe the first to like this post. […]



Yorum yapın / Your Comments

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: