FOTOĞRAF AKIMLARI – RESİMSİ FOTOĞRAF 3 – Empresyonist Tarz

(PICTORIAL PHOTOGRAPH – IMRESSIONIST STYLE)

Resimsi fotoğrafın belgesel tarzla birlikte fotoğrafdaki en geniş yaklaşımlardan birisi olduğunu belirtmekte fayda var. Resimsi fotoğrafda yaklaşımları şöyle listeleyebiliriz:

  • Empresyonist Fotoğraf : Müdahaleci / Yalın (impressionist)
  • Modern Empresyonist Fotoğraf (modern impressionism)
  • Naturalist Fotoğraf (naturalism)
  • Yalın Fotoğraf (straight photography)

Emprestyonizm ve Resimsi Fotoğraf

Empresyonizm adını Claude Monet’in Impression, Sunrise (Impression, soleil levant) isimli (1872/1873) tablosundan alır. Temelleri 1863’de Eduard Monet’in Salon des Refuses’de sergilediği ve ses getiren “Dejeuner sur l’herbe” tablosuna dayanır. Monet’i lider olarak ilan eden bir grup ressam, gravür ve heykeltraş sanatçı 1874’de Paris Güzel Sanatlar Akademisinin resmi salonu dışında segi açarlar. Le Charivari için çalışan Louis Leroy isimli gazeteci eleştirisinde aynı yıl grubun çalışmaları için Empresyonizm terimini kullanır.

Resimde Empresyonizm’in özellikleri aşağıdaki gibi özetlenebilir:

  • Gözle görülebilir fırça darbeleri,
  • Açık kompozisyon,
  • Özellikle zaman geçişine işaret ederek değişen ışık kalitesine vurgu,
  • Sıradan konular,
  • Hareketin, insanın deneyimi ve kavrayışı dikkate alınarak alışılmadık bir bakış açısı ile verilmesi.
Empresyonist Resim

Empresyonist Resim

Fotoğrafda ise;

  • Resimsi fotoğrafların en iyi örnekleri ise, günümüz resminden ziyade empresyonist tarza paralellik gösterenlerdir.
  • Bütün resimsi fotoğrafçılar konunun anlamından daha çok görüntüde biçiminin önemine inandılar.
  • Fotoğrafçılar, empresyonist ressamların renkleri kullanışını taklit etmediler ama, ışığı çok iyi bir şekilde kullanmayı, yumuşak geçişler yapmayı başardılar.
  • Ayrıntının yok edilerek, yumuşak tonlar elde edilmeye çalışılması Resimsi fotoğrafda empresyonist etkiyi güçlendirdi.

Şimdi Empresyonist fotoğrafdaki sanatçılar ve yapıtlarına bir bakalım:

İlk Emprestonist fotoğrafçıları Linked-Ring Brotherhood İçerisindeki Empresyonistler (Ingiltere) ve Photo Secession’daki Empresyonistler (Amerika) olarak iki ayrı grupta ele alabiliriz. Bu bölünmeyi “Tarih başlığı” altında görmüştük. Linked Ring Brother içinde yeralan empresyonist fotoğrafçılar müdahaleci ve yalın/belgesel tarza yakın olarak iki grupta ele alınabilir. Müdahaleci Resimsi Fotograf orneklerini George Davison, Alexander Keighley, Leon Robert Demachy (Fransız), J. Dudley Johnston, Leon Robert Demachy calismalarinda gorebiliriz.

George Davison: Soft fokus çalışmalar yapmıştır. The Onion Field empresyonist fotoğraf için başı çeken çalışmalardan birisidir. Linked Ring Brotherhood kurucularındandır.

Alexander Keighley: Henry Peach Robinson’dan etkilnmiştir. Atmosfer yaratan fotoğraflar ana konusunu oluşturur.

Leon Robert Demachy: Detaya çok müdahale etmiştir. Ona göre “amaç araçları yasal kılar”. Portre, cadde ve figür fotoğrafları çalışmıştır. Fotoğraf üzerine kitap ve sayısız makalesi vardır. Soft focus objektifler ve manipülasyona izin veren baskı teknikleri ile çalışmıştır. Degas’ı çağrıştıran genç balet dansçı çalışmaları favori konusudur. “L’effort” (1904) Robert Demachy’nin bikromat baskısı empresyonist çalışmaya örnektir. Pictorial akımın Fransa’daki en önemli temsilcisidir.

J. Dudley Johnston: Gum-bichoramate ve platin baskı tekniği kullanarak manzara fotoğrafları üzerine yoğunlaşmıştır. Liverpool Senfoni Orkestrası direktörlüğü ve iki kere Royal Photographic Society başkanlığı yapmıştır.

_________________________________________________________________________________________

Dudley Johnston Lago Lecco 1909

Dudley Johnston Lago Lecco 1909

Demachy Leffort 1904

Demachy Leffort 1904

George Davidson Onion Field 1890

George Davidson Onion Field 1890

Alexander Keighley 1899 Photogravure

Alexander Keighley 1899

_________________________________________________________________________________________
Yalin empresyonist  tarzin orneklerini ise, Frank Meadow Sutchliffe, Frederick Evans, Paul Augustus Martin, Alfred Stieglitz (Amerikan), Guido Ray (Italyan) calismalarinda gorebiliriz.

Frank Meadow Sutchliffe: picrorial tarzda fotoğraflamasının yanında sokak çalgıcıları, çiftçiler ve sıradan insanların yaşamlarına dair kareler çalışmalarının daha çok belgeselci tarzda olduğunu gösterir.

Frederick Evans: Negatif ve baskının malipülasyonunu reddetmiştir. Platin teknikle yalın fotoğraf yaklaşımını tercih etmiştir.Istediği doğal fotoğrafı almak için sabırla beklerdi. 1. Dünya savaşı sonunda platinin üretilmemesi ile fotoğrafı bıraktı.

Paul Augustus Martin: 1895-96 çekmiş olduğu candid Londra gece fotoğrafları ile tanınır.

Alfred Stieglitz: Linked Ring’de yeralan Amerikalı Fotoğrafçıdır. Daha sonra Photo-Secession topluluğunu kurdu. Fotoğraf çalışmaları romantik çalışmaların yeraldığı empresyonist ve realistik çalışmalar olmak üzere iki döneme ayrılır. Düzenlediği sergiler ve çıkardığı Camerawork Dergisi ile fotoğrafda yeni tarzların gelişimine katkıda bulunmuştur. Alfred Stieglitz “Pictorialism“in babası olarak da bilinir. İlk çalışmaları, 1894’ten evvel oldukça romantik, müdahale edilmiş öğelerden oluşan günlük görüntülerdi.  

Guido Ray: Photojournalist, Documenter (1910’dan sonra Yalın Fotoğraf), çalışmıştır. İtalyan dağcı, tırmanışlar yaparken dağ zirvelerini fotoğraflamaya başladı. En iyi İtalyan Pictorial fotoğrafçı olarak gösterilir. Daha sonraları Yunan ve Roma klasik kompozisyonlarını resimsi tarzda fotoğraflamaya çalıştı. Anlatımlardaki doğruluk için Pompei kazı alanlarına gitti ve müzeleri ziyaret etti. Özellikle eski ünlü Hollandalı ressamların resimlerini kurguladı. Çalışmaları Afred Stieglitz tarafından Camera Work’de 1908’de basıldı.

_________________________________________________________________________________________

RL Demachy 1906

RL Demachy 1906

Alfred Stieglitz 1892

Alfred Stieglitz 1892

Frank Eugene Smith 1907

Frank E. Smith 1907

Guido Ray 1908

Guido Ray 1908

Alfred Stieglitz 1897

Alfred Stieglitz 1897

Paul Martin 1897

Paul Martin 1897

Frederick Evans 1903

Frederick Evans 1903

Frank Sutchclife 1897

Frank Sutchclife 1897

_________________________________________________________________________________________

Gelecek yazimizda Photo Secession icindeki Pictorialistleri inceleyecegiz.

Comments
One Response to “FOTOĞRAF AKIMLARI – RESİMSİ FOTOĞRAF 3 – Empresyonist Tarz”
  1. Serkan Mutan diyor ki:

    Harika bir yazı Vedat Bey… Elinize sağlık…. Blogumda “Empresyonizm ve Doğa Fotoğrafı” adlı bir yazı yazmıştım. Yazı da en çok zorlandığım; günümüz izlenimci doğa fotoğrafçılarına değinebilmek noktasında olmuştu. Acaba bu alanda günümüz izlemici doğa fotoğrafçıları isimlerine sahip misiniz?…. bu güzel yazı için teşekkürler…saygılarımla. serkan mutan

Yorum yapın / Your Comments

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: