MANZARA FOTOĞRAFI – 2 Öneriler

(Landscape Photography)

ETKİLİ MANZARA FOTOĞRAFI İÇİN ÖNERİLER

Manzara fotoğrafçılığı fotoğraf çekmenin ötesinde insanları doğa ile biraraya getiren bir aktivite olduğu için fotoğraf amatörleri arasında belkide çekim tekniği olarak en fazla yönelilen branşlardan birisi haline getirir. İyi fotoğrafı bulup çekmek bir maceradır. Düşünülen fotoğrafı arayıp bulmak, karşımıza çıkan sahneyi en iyi nasıl fotoğraflayacağımıza dair arayış, doğru bir çekim noktası bulmak, mevsimlerin ve gün boyu akan giden zamanın peşinden değişen ışık koşullarına karşı bir yarıştır manzara fotoğrafı.

Aşağıdaki vereceğim öneriler genelde bütün manzara fotoğrafları için uygulanabilir olmakla birlikte, doğada karşınıza çıkan değişken koşullara göre muhakeme ederek uygulamanız manzara fotoğraflarınızda yetkinliğinizi geliştirecektir. Gelin iyi bir manzara fotoğrafını oluşturan etkenler nelerdir birlikte inceleyelim:

_MG_0137 BBir Odak Noktası (İlgi Odağı) Kullanın: Fotoğrafa bakıldığında gözün öncelikle yöneleceği bir odak noktası seçilmelidir. 200604301314Fotografta ilgi odağınızın olmaması halinde hızla bakılıp geçilen bir fotoğraf kimliğine sahip olacaktır. Ön plana yerleştirilmiş bir obje manzaranın çerçevelenmesine yardımcı olur, derinlik hissi vererek üç boyutlu görüntü izlenimi yaratır, izleyicinin daha kolay fotoğrafa girmesine ve orda olma hissine ulaşmasına yardımcı olur. Harmonisi olan bir fotoğrafı çekmek için, altın oran kuralına göre (rule of thirds) ilgi odağını merkezin dışına yerleştirin.

_MG_4507 KUfuk çizgisinin manzaranın ortası yerine, çerçevenin üstünden veya altından ve 1/3 oranında kenardan uzağa yerleştirilmesi oranları itibari ile daha iyi bir görüntü verir. Mavi Gökyüzü ve dramatik bir atmosferle bulutların hakim manzara fotoğraflarında ufuk çizgisi 2/3 gökyüzüne verilebilir. Gökyüzünün çok özellik arzetmediği durumlarda, bu oranın 1/3 gökyüzü 2/3 yeryüzü için uygulanması tavsiye edilir.

_MG_9042 KÖlçek, manzaranın anlaşılmasında önemlidir. Manzarada bilinen boyuta sahip bir objenin dahil edilmesi ile ölçek / boyutların algılamabilmesi kolaylaştırılır. Doğal bir biçimde manzaraya dahil edilen insanlar, hayvanlar veya diğer bilinen objeler ölçeğin gösterilmesi için uygun elemanlardır.

IMG_6011Işık, bütün fotoğraflar için olduğu gbi iyi bir manzara fotoğrafının en önemli malzemesi ışıktır. Bunalımlı, dramatik veya yaygın formlarda ilginç aydınlanma için beklemek / yakalamak akılda kalıcı bir fotoğrafı çekebilmek için gereklidir. Bir çok durumda iyi manzara fotoğrafı açık havanın hakim olduğu günlerde gün doğumundan 2 saat sonra veya gün batımından 2 saat önce fotoğraflanır. Şelaleler en iyi bulutlu, kapalı veya yağmurlu günlerde fotoğraflanır. Gün ortası ışığı genellikle düz ve sıkıcı görüntülere neden olur. Mevsimler arasında ışığın konumu değişir. Özellikle ışığın daha yatay olduğu ilkbahar, sonbahar ve kış aylarında tamgün çekim yapılabilmektedir. Gün içi ışık ve hava koşullarındaki farklılıklar da değişik seçenekler sunabilmektedir.

Kucuk Cekmece KAlan Derinliğini En Üst Seviyede Uygulayın: Kayaya kazınmış bir kural olmamakla birlikte, yüksek alan derinliği kullanmak fotoğraflarınızdaki detayların tamamı ile net ve keskin bir şekilde izleyiciyle buluşmasını sağlayacaktır. Yüksek alan derinliğinin büyük f değeri ile (daha küçük diyafram deliği) gerçekleştirildiğini hatırlayalım. Mevcut aydınlanma koşulları altında lensden daha az ışık geçeceğinden daha uzun pozlama süresi gerekecektir. Bu durumda karşımıza çıkacak çekim netsizliği riskinin üç ayak kullanılarak veya ISO değerini grenleri fazla irileştirmeyecek kadar daha yükselterek geçilebilir.

Bakış Açınızı Değiştirerek Denemeler yapın: Çekmeyi düşündüğünüz manzarayı sadece ilk gördüğünüz noktadan değil, uzaktan, yakından, ağaç veya tepe üzerinden… değişik bakış açılarından fotoğraflayarak daha ilgnç görüntüler elde etmeye çalışın.

_MG_0174 KAnı yakalayın, bir çok fotoğrafçı manzara fotoğraflarının hareketsiz görüntüler olduğunu düşünür. Bu yaklaşım tamamıyla doğru değildir. Uçankuşlar, hareket eden bulutlar, dalgalar, rüzgarda dalgalanan ağaçlar ve tarladaki hafreket kalindeki başakların… fotoğraflarını çekerken düşük enstantane (çekim hızınızı) ile de çekim yapmayı deneyin.

Manzara fotoğrafı çekerken, öndeki objeyi aydınlatma gereksinimi duymadığınız durumlarda, makinenizin flaş ‘ını kapatın. Tozlu, mistik veya sisli manzaralarda flaş kullanımı, toz ve pus zerreciklerinin yansımasına ve parlamaya (flare) neden olabilir.

Çizgiler / Hatlar. Kompozisyon kurallarını aklınızdan çıkarmayın.

_MG_9566-1Çizgiler, izleyiciyi fotoğrafınızın içine çeker ve fotoğrafın içine giren izleyici bu noktadan sonra fotoğarafınızın içinde gezinmeye başlar. Çizgiler aynı zamanda derinlik ve ölçek hissi verir, fotoğrafa giriş kapısını hazırlar ve fotoğrafınızda ilgi odağının oluşmasına yardımcı olur.

Keskinliğı garantilemek için, özellikle düşük ışık koşullarında üç ayak (tripod) kullanın. Daha kısık diyafram (yüksek f değeri) kullandığınız durumlarda, duyarkat üzerine daha az ışık düşer. Dolayısı ile daha düşük çekim hızı kullanmaya zorlar. Elle çekimlerinizde en ufak bir kamera hareketi olsa bile kamera sallantısından kaynaklanan netsiz fotoğraf elde etme riskiniz artacaktır. Bu akıbete uğramış fotoğraflarınızı büyüterek dikkatlice baktığınızda netsizlikleri kolaylıkla farkedersiniz.

Keskin sonuçlar ve ince grenler için düşük ISO değerleri kullanın. Çok düşük ışık koşullarında, uygun pozlama ve iyi alan derinliğini sağlayacak hızlı film veya gren taneciklerinin abartılı görülmeyeceği seviyeye kadar digital makine ISO ayarı seçebilirsiniz.

CRW_9775 Saturated-1İstenmeyen Detaylar: Özellikle manzara içinde önplanda yeralan üstten geçen teller, sulama hortumu, sırık, teneke kutulara dikkat edin. Eğer bu tür şeyleri kolaylıkla atamıyorsanız, çerçevenizin dışında bırakacak şekilde açınızı değiştirerek yeni bir pozisyon alın.

Bahar Manzarasi-PrintedHava Koşullarını Çalışın: Manzara fotoğrafçılarının hava ve ışık koşullarında farklılıklar olabilmektedir. Parçalı bulutlu ve güneşli gökyüzü,tamamıyle bulutla kaplı vya tamamıyla güneşli ve berrak gökyüzü tercihleri olabilmektedir. Doğru hava yoktur, sadece tercihler ve farklı tarzlar bulunmaktadır.

Hava koşullarının etkili manzara çekiminde sizi engellemesine izin vermeyin. Yağmur manzaranıza belli bir derecede softluk ve barış katabilir.


Manzara fotoğrafları genellikle panoramayı göstermek için yatay konumda (landscape) çekilirler.

_MG_9354-1Pozlama: Rüzgar eserken veya su hareket ederken – dalgalar, şelaleler, gürleyerek akan ırmak, tarlada rüzgar esintisi ile hareket eden başaklar– bu hareketleri düşük enstantane kullanarak netsizlik yaratmak manzara fotoğrafı üzerindeki ilgiyi artıracaktır. Düşük enstantane kullanırken, uygun diyafram seçimi ile doğru pozlama yaptığınızdan emin olun. Cekim Modu Tekeri2Günümüz makinelerinde bu durumların fotoğraflanmasında Enstantane Öncelikli Çekim modu (Shutter Speed Priority Mode – S/SS/TV) kullanılarak çekim gerçekleştirilebilir.

Vedat Konyalı

www.vedatkonyali.com

Atölye Çalışmaları Hakkında Bilgi Almak İçin TIKLAYINIZ

Comments
One Response to “MANZARA FOTOĞRAFI – 2 Öneriler”
  1. sinangulsaran diyor ki:

    Vedat Hocam
    Derslerinizi ilgiyle izliyorum
    Örnek olarak koyduğunuz resimleri büyütebilmek mümkünmü? Böylece daha iyi kavrayabiliriz.
    Saygılar.
    Sinan Gülsaran

Yorum yapın / Your Comments

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: