FOTOĞRAF AKIMLARI – DADAİZM

Dadaizm – Dadaism

Found art – sıklıkla bulunan veya hazır obje – temel özelliklerinde herhangi bir deşikliğe uğratılmamış, fakat sıklıkla üzerinde değişiklik/işlem yapılmış, objeler normalde sanat  olarak kabul görmezler. Çünkü doğal olarak önceden sanatsal bir işleve sahip değildirler.
Marcel Duchamp bu sanatın 20. Yüzyıl başlarında yaratıcısı olarak kabul edilir (bakınız Marhel Duchamp bölümü Fountaine 1917 çalışması).

Dadaizm, Dadaizm ve Konstrüktivizm

  • 1. Dünya savaşı sırasında devrimci bir karşı sanat akımı olarak Zürih’te

başlatılan kültürel ve sanatsal bir akımdır.

  • Dadaist sanatçılar geleneksel artistik biçimlere ve malzemeye karşı çıkıp, bilinen sanat kurallarını ve geleneklerini yıkmak istediler.

    Alexander Rodchenko

    Alexander Rodchenko

  • Dadaist yaklaşım, nesnelerin asıl kimliklerini kaybedip yeni yapı ve şekillerine dönüştürülmesine dayanır.
  • Dadaist sanatçılar, günlük hayattan malzemelerle yapılmış çalışmaları, gazete ve eski fotoğraf kolajlarını “sanat” olarak sergilediler.
  • Man Ray - Photogram

    Man Ray - Photogram

  • Nesneleri ışığa duyarlı kağıt üzerine koyup soyut “fotogram”lar yaptılar.
  • ManRay in geleneksel resim teknikleri, perspektif kavramları ve kompozisyondan uzak üretmiş olduğu görüntüler Dadaistlerin felsefelerine
  • tamamen uyuyordu.
  • Christian Schad, Marcel Duchamp, Man Ray ve john Heartfield, fotoğrafın olanaklarını işlerinde kullanabileceklerini keşfeden ilk Dadaistlerdir.
  • 1913’te Rusya’da başlayan, Konstrüktivizm, “nesnel olmayan” sanat akımı içerisinde cam, demir, plastelin gibi sıradan eşyalar günlük hayat ve sanat arasındaki boşluğun kapatılması için kasten kullanıldı.
  • Bu dönemde Alexander Rodchenko ve Naum Gabo, soyut kabartmalar ve kolajlar yaptılar.

Christian Schaad

  • Zürih’te çalışan Ressam Schad, atık malzemeler kullandı. 1918’den sonra bu tür nesnelerle fotogramlar yaptı ( Kubizmden
    etkilenerek 1918’de kamera kullnmadigi fotografik denemeler yapmaya baslamistir.).
  • Onun anısına Dadaistler kamera kullanmadan yapılan bu fotoğraf biçimini “Schadograph” olarak adlandırdılar.
  • Opak ve yarı geçirgen/saydam nesneleri pozlandırmada tecrübe kazanan Schad’ın fotoğraflarındaki ters tonlar ve sert konturlar, fotoğraftaki gerçekliğin göreceli olduğunu gösterir.
  • Bazı çalışmaları Alvin Langdon Coburn’un vortograflarına benzer.

_________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________

Man Ray

  • New York’ta çok sık ziyaret ettiği Galeri 291’de modern ekolden fotoğrafçılar ve ressamlarla tanıştı.
  • Kendi resimlerinin fotoğrafını çekerken, fotoğraf tekniğini kendi kendine öğrendi. Farkli medyalarla çalıştı. Cam negatif üzerindeki jelatin emülsiyonu oymacılıkta kullanılan aletlerle kazıdı. Bunlardan kontakt baskılar yaptığı zaman fotoğrafta çok keskin siyah konturlar oluştu.
  • Ray, 1921’de Paris’e gitti ve Avrupalı Dadaistlerden etkilendi. “Rayograph” adını verdiği sayısız fotogram üretti.
  • Filmi geliştirme sırasında ışıklandırma prensiplerinden yararlanarak bu yarı reversal işlemle sert tonların sınırlarında siyah çizgiler oluşturdu. Bu yöntem “Sebattier Effect” olarak bilinir. Ama genel olarak “Solarizasyon”dur. Ray, solarizasyon tekniklerini birçok figür çalışmalarında ve portrelerinde kullandı.
  • Ray’in asıl çalışması, ışık ve kimyasal yolla şekillerin değiştirilmesi, bozulması üzerinedir.
  • Ray’in çalışmaları o sırada sanat dünyasında geçerli eğilimlerin dışına çıkmayan (geleneksel) ve bu tür görüntüleri “puzzle” veya “hileli fotoğraf” olarak niteleyen fotoğrafçılardan çok ressamların ilgisini çekiyordu.

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

Bauhaus Etkileri

  • Almanya’da Dessau’da bulunan Bauhaus sanat ve tasarım okulu, 1920’lerde sanatın her yönden önde gelen merkezlerinden
    biriydi.
  • Lyonel Feininger (fotoğrafçı Andreas Feininger’in babası), Paul Klee, Wassily Kandinsky, Laszlo Moholy-Nagy dadaist ve konstrüktivist sanatçılardır.
  • Bu sanatçılar geliştirdikleri yeni fotoğrafik malzeme ve işlemleri grafik/endüstriyel amaçlı olarak kullanıma, güzel sanatlara ve mimariye kaynak olarak gördüler.
  • İlk devrimci sanat hareketlerinin tasarım ve el işçiliği ile bağlantısını kurması nedeni ile Bauhaus öğretisi çok önemliydi.
  • Bütün bu etkileşimler binaların görünüşünü, tüketim mallarını, posterler ve kitapları ve tabii ki fotoğrafın kendisini oldukça
    etkilemiştir.
  • Bauhaus etkisindeki  fotoğrafçılar, fotoğrafı daha çok tonlar, çizgiler, boşluklar ve şekillerin ilişkilerinin keşfedilip, objektif bir biçimde temel yapı üzerinde düşünmesi olarak algıladılar.
  • Bauhaus’un 1933’te sona ermesi ile ustalar değişik ülkelere giderek Bauhaus öğretilerini  aktarmaya devam ettiler.
  • Bill Brandt’ın bozulmuş yarı-soyut gövde deniz kenarında çakıl taşları ve kayalarla birliktelik içindedir. Gövdeyi çevreleyen doku şeklin gücünü artırmaktadır.
  • Nagy 1937’de Amerika’ya gidip Bauhaus okulunu burada tekrar kurdu. Sonra bu okul, Chicago Institute of Design’a dahil edildi.

Latzlo Maholy-Nagy

  • 1923-1928 yılları arasında Bauhaus’ta ders veren deneysel fotoğrafçıların en etkilisi Macar ressam Nagy olmuştur.
  • Konstrüktivist Moholy-Nagy, öğrencilerine dergilerden kesilen fotoğraflardan, havadan çekilmiş yüksek hızlı analitik görüntülere, yalın fotoğraftan müdahale edilmiş çekimlere kadar her türlü görüntüyle kolaj yapmalarını öğütlemiştir.
  • Bauhaus öğrencileri alçak veya yüksek noktalardan fotoğraf çekmenin olanaklarını, gölgeleri, şekil ve dokuları tasarımın bir parçası olarak kullanmayı keşfettiler.
  • Nagy “Fotoğrafik görüntü”nün bireysel duyarlığı geliştirme yolu olduğunu savundu.
  • Fotoğraf ve resmi birleştirdi, fotoğrafik yapıyı değiştirecek, geliştirecek her tür teknik müdahale yolunu kullandı.
  • Nagy’nin çalışmaları, boşluğu ve zamanı keşfetmeye ve açıklamaya çalışır. Bunu yarı soyut hareketler yaparak, durağan görüntüleri tekrar eder biçimde kullanarak yapar.

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

Marcel Duchamp

  • Çalışmaları Sürrealist ve Dadaist sanat hareketlerine paraleldir.
  • Duchamp’ın I. Dünya Savaşı sonrası batı sanatının gelişmesine önemli etkileri olmuştur.
  • Peggy Guggenheim ve benzeri birçok öncüler gibi modern sanat koleksiyoncularına tavsiyelerde bulunmuş ve bu dönemde Batı sanat zevkinin şekillenmesine yardımcı olmuştur.
  • Denemeler yapmaktan hoşlanan Duchamp, sanatsal süreçler ve sanat pazarlamasi üzerine geleneksel düşünceye meydan okumuştur.
  •  Man Ray ile New York Dada aktiviteleri içine fikirleri ve espri anlayışı (absürdlükler) ile katkıda bulunmuştur. Bu dönemde Readtmades ve The Large Glass çalışmalarını geliştirmiş ve ”found art” kavramı üzerinde çalışmıştır.
  • Duchamp’ın Dada hareketi ile en fazla bağdaşan çalışması 1917 de Society of Independent Artists’de sergilenen Fountain isimli çalışmaşıdır.
  • Henri-Pierre Roché ve Beatrice Wood ile New York’da bir Dada dergisi olan The Blind Man’ ı çıkardılar. Dergi içerisinde sanat, edebiyat, güldürü / komedi ve yorumlara yer verilmiştir.

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

john Heartfield

  • Heartfield 1918’de Berlin Dada Klübüne ve Alman Komünist partisine katıldı.
  • 1920’de Berlin’de düzenlediği 1. Uluslararasl  Dada Festivali ile Dada hareketi içinde oldukça aktif bir konuma geldi.
  • 1924’te sanatı üzerinde etkili olan Berthold Bretch ile buluşmasını takiben, fotomontaj çalışmalarını bir politik ve artistik ifade biçimi olarak geliştirdi.
  • Günlük Die Rote Fahne ve haftalik  Arbeiter Illustrierte-Zeitung (sanatçının çalışmalarını da basmıştır) isimli iki yayın organı için çalıştı.
  • 1933’ten sonra fotomontaj çalışmalarına Çekoslavakya’da devam etti. II/ Dünya Savaşını takiben Berlin-Doğu Almanya’ya yerleşti ve Berliner Ensemble ve Deutsches Theater tiyatrolarında Benno Besson and Wolfgang Langhoff gibi tiyatro yönetmenleri ile birlikte çalıştı.
  • 1967’de fotomontaj çalışmalarından oluşan bir serginin hazırlıklarına başlamak için Ingiltere’ye geçti. 1968’de vefatı üzerine
    sergi çalışmasını eşi ve  Deutsche Akademie der Künste Londra’da 1969 yılında gerçekleştirdi.

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

Kaynaklar:

Comments
2 Responses to “FOTOĞRAF AKIMLARI – DADAİZM”
Trackbacks
Check out what others are saying...


Yorum yapın / Your Comments

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter picture

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

Takip Et

Her yeni yazı için posta kutunuza gönderim alın.

Diğer 173 takipçiye katılın

%d blogcu bunu beğendi: